Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Het verhaal achter Wim van Breda

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Peter Jansen, woensdag 12 april 2017
323 sec


Ter kennismaking met de veegmachines van Ausa houdt Wim van Breda van 19 tot en met 21 april introductiedagen. Deze duren van 10.00 tot 16.00 uur en zijn voor iedereen toegankelijk.

Op 19 en 20 april worden er diverse presentaties gehouden. Zo is er een demonstrateur van Ausa aanwezig en ook is het mogelijk om proefritten te maken. Vrijdag 21 april is bedoeld als extra dag om bezoekers te laten rondkijken en nogmaals de kans te geven om demoritten te maken. Verkoper binnendienst Frans-Jaap Moree vertelt: ‘We hebben bewust gekozen voor een open programma, zodat bezoekers echt de hele dag de gelegenheid krijgen om de machines uit te proberen en te netwerken. Daarnaast zullen ook merken als Kersten en Hoaf extra in de spotlights worden gezet. Doordat het assortiment van deze merken nauw verwant is aan het merk Ausa, bieden wij gedurende deze introductiedagen een compleet overzicht van machines en werktuigen voor reinigings- en onkruidbestrijdingswerkzaamheden.’



Opnieuw uitbreiding in het assortiment bij de weg-, berm- en slootspecialist van Nederland


Wim van Breda BV uit Geldermalsen is dealer en importeur van een enorm assortiment merken, gericht op het onderhouden van wegen, bermen en sloten. Zo werd dit mechanisatiebedrijf in januari officieel importeur en dealer van Ausa-veegmachines en een maand later ook officieel Ferris-dealer. De Ferris Zero Turn-cirkelmaaiers voor de professional zijn als enige in de markt voorzien van gepatenteerde onafhankelijke vering.


Bij de oprichting in 1957 was Wim van Breda BV een landbouwmechanisatiebedrijf, gericht op de agrarische sector. In die jaren waren dit soort mechanisatiebedrijven nog op één hand te tellen in Nederland. Tegenwoordig zijn er zo’n achthonderd, die alles in een bepaalde regio aanbieden en dat betekent ook merkconcurrentie. Zo’n vijftien jaar geleden besloot zoon Dick van Breda zich met het bedrijf alleen nog maar te richten op de groensector, omdat er behoefte was aan machines voor het maaien van wegbermen en het onderhouden van sloten. Hij wilde hieraan ook een landelijke dekking geven met het doel de toonaangevende weg-, berm- en slootspecialist van Nederland te worden.
‘Sindsdien zijn we geen landbouwmechanisatiebedrijf meer’, vertelt verkoper binnendienst Frans-Jaap Moree, ‘maar zijn we gericht op aannemers, loonwerkers, gemeentes, provincies, waterschappen en de groensector. Er komt steeds meer bij kijken, want een bedrijf dat sloten onderhoudt, onderhoudt ook de berm. Ons assortiment is almaar groter geworden, zodat we een totaalleverancier kunnen zijn voor onze klant. We kunnen niet alles leveren, maar wel zo veel mogelijk.’

Onderdeel van de Ausa-familie
Wim van Breda is sinds januari officieel importeur en dealer van Ausa in Nederland. Deze Spaanse fabrikant ontwikkelt zelfrijdende machines zoals dumpers, heftrucks en schoonmaakvoertuigen voor bouw-, groen- en wegonderhoud en exporteert deze over de hele wereld. Ausa beschikt wereldwijd dan ook over een netwerk van meer dan vijfhonderd dealers.
In Nederland zijn er voor de verschillende ranges van Ausa A meerdere importeurs. Wim van Breda is de officiële importeur en dealer van de Ausa Urban Range, die bestaat uit een serie veegmachines voor het onderhouden van wegen en trottoirs.
In de eerste week van maart was Frans-Jaap Moree met twee collega’s bij de fabrikant in Manresa, net boven Barcelona. ‘Daar hebben we drie dagen training gehad met een vol programma, om lid te worden van de Ausa-familie. Ausa -machines kunnen multifunctioneel worden ingezet. Je kunt ze gebruiken als veegmachine, maar de klant kan ze ook zelf ombouwen tot winterdienstvoertuig, wegonderhoudsvoertuig of waterwasvoertuig met zowel koud als heet water om wegen schoon te maken. En dat met een zeer gunstige prijs-kwaliteitverhouding.’


Makkelijk vegen op de smalste wegen en paden
In Geldermalsen staat een demomachine, een B 200 H, die wordt ingezet voor de verhuur. De Ausa B 200 H is een vacuümveegmachine met een capaciteit van 2 m³. Het compacte formaat maakt het mogelijk om werkzaamheden uit te voeren op de smalste wegen en paden. Met het werkbereik dat varieert tussen de 1,56 en 2,50 meter kun je in een korte tijd veel doen. Hij is door de standaard hydrostatische transmissie, overzichtelijke bediening en optioneel verkrijgbare vierwielbesturing ook nog eens heel comfortabel. De B 200 H is verkrijgbaar in zowel een Euro 5- als Euro 6-emissienorm-uitvoering. Daarnaast is er de B 400 H, een vacuümveegmachine met een capaciteit van 4 m³, en de BD 202 HL, een compacte mechanische veegmachine met een capaciteit van 0,9 m³. Moree: ‘Ausa is een innovatief bedrijf, dat erbovenop zit om de voertuigen marktconform te fabriceren. Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel veranderingen wat betreft de milieunormen; daarom wil Ausa zijn 2-kuuber prominent in de markt zetten. Het is een dieselvoertuig met o.a. een Adblue-voorziening om te voldoen aan de laatste Euro-6-emissienorm. Hij heeft een zuinige motor van VM, een brandstofbespaarsysteem en een waterbespaarsysteem. We hebben een grote groep klanten die al één of meerdere veegmachines hebben lopen, maar die mogelijk ook hiervoor interesse hebben.’

Betrouwbare en vlotte partner
Als een Ausa-machine bij de klant afgeleverd wordt, komt een specialist van de fabrikant uit Spanje langs om alles uit te leggen.
‘Die fabrikant vindt het enorm belangrijk dat de klant goed wordt geïnstrueerd. De communicatielijnen zijn kort. We worden veelvuldig gebeld en gemaild door Ausa. Wat dat betreft is deze fabrikant een betrouwbare en vlotte partner.’
Daarbij sluit het voertuig mooi aan bij het productassortiment van Wim van Breda, vindt Moree. Want in combinatie met de onkruidbrander van Hoaf en de onkruidborstels van Kersten en Herder kan het bedrijf een compleet assortiment aanbieden wat betreft het reinigen en onderhouden van wegdek en trottoirs.
‘Het past perfect bij elkaar om gedurende het hele seizoen te zorgen dat het wegdek schoon is en blijft. Door de combinatie van deze drie producten is er sprake van een efficiëntere werkgang. Met dit palet kan een klant ervoor zorgen dat hij op de meest efficiënte manier de omgeving schoonhoudt.’

Niet voor de particuliere markt
Naast Ausa-dealer en -importeur is Wim van Breda sinds februari ook officieel Ferris-dealer. Al meer dan honderd jaar is Ferris een vooruitstrevend merk in de groensector. Zo zijn de Ferris Zero Turn-cirkelmaaiers als enige in de markt voorzien van gepatenteerde onafhankelijke vering. De vering maakt een hogere maaisnelheid mogelijk, waardoor de productiviteit toeneemt. Ook zorgt de unieke vering voor een geweldig comfort. Het innovatieve iCD™-maaisysteem genereert een optimale air flow en een superieur maaibeeld. Door de beste techniek bieden Ferris-maaiers een hoge werkcapaciteit en maximaal werkcomfort.
‘Wij hebben hiervoor gekozen, omdat wij al een behoorlijk uitgebreide productrange hadden, voornamelijk voor de particuliere park- en tuinsector. Deze machines zijn in principe niet voor de particuliere markt geschikt, behalve voor heel grote tuinen. Het zijn maaiers met veel gepatenteerde technieken. Ze hebben speciale veersystemen, waardoor het ongelofelijk comfortabel is om hiermee te werken. Hierin blinken ze ook echt uit. Dit product sluit perfect aan bij ons verdere aanbod. Er was ook vraag naar van verscheidene hoveniers.’

Uniek distributeur en enig importeur
Wim van Breda is dealer van negentien merken. Van het merk Herder is het bedrijf uniek distributeur. Bijna alle Herder-maaiarmen die in Nederland worden verkocht aan de tussenhandel of de eindgebruiker, gaan via Wim van Breda. ‘Ook zijn we enig importeur van Reform, een Oostenrijkse fabrikant. De ‘maaitrekkers’, zo noemen we hun voertuigen, want ze zijn uitermate geschikt voor het werk op taluds. Het zijn compacte en wendbare tractoren die gebruikt worden voor steile vlaktes. En voor meer beperkte ruimtes hebben we de eenassige maaiers van Reform.’

Complete bijdrage
De merken Hoaf en Kersten zijn er begin vorig jaar bij gekomen. Het bedrijf Kersten begon al in 1918 in het Duitse Rees met het handelen in en onderhouden van landbouwmachines. Het huidige programma omvat veegmachines, onkruidborstels, klepelmaaiers, bladblazers en –zuigers, bodemfrezen en sneeuwschuiven. Al deze machines worden zowel als aanbouwapparaat als zelfrijdend vervaardigd. Wim van Breda biedt het hele programma Kersten-machines aan, voor vegen, onkruid verwijderen, winterservice, maaien en grondbewerking. Op de eenassige machines van Kersten passen de onkruidbranders van Hoaf. Hierdoor kan Wim van Breda een nieuwe, complete bijdrage leveren aan de ontwikkelingen op het gebied van onkruidbestrijding en veegbeheer. Vooral met de recente marktontwikkelingen, nu het zo goed als verboden is om bestrijdingsmiddelen te gebruiken bij het verdelgen van onkruid, is de vraag naar alternatieve methoden explosief gestegen. Vandaag de dag is een combinatie van onkruidbranden, onkruidborstelen en veegwerkzaamheden niet meer weg te denken bij het schoonhouden van wegen en trottoirs in Nederland. ‘Als een klant de combinatie van deze werkzaamheden efficiënter uitvoert, zal er op termijn aanzienlijk op tijd worden bespaard bij het schoonhouden van de omgeving.’

Servicemonteurs en vertegenwoordigers
Door de enorme lijst met merken en de landelijke werking beschikt Wim van Breda over een flink aantal servicemonteurs en vertegenwoordigers.
Moree: ‘Wij kunnen als mechanisatiebedrijf zes dagen per week en 24 uur per dag landelijk service bieden; hierin zijn we uniek. Als onze klanten in het hoogseizoen bezig zijn met maaiwerkzaamheden langs wegen, wisselen ze drie keer per dag van chauffeur, omdat de machine non-stop draait. Die kan dan weleens midden in de nacht op een snelweg defect raken. Dan sturen wij direct een servicemonteur. Naast de specialismen van diverse monteurs zijn ook enkele buitendienstvertegenwoordigers gespecialiseerd in bepaalde assortimenten en/of merken. Zo zijn voor de buitendienst Marinus van As en Gijs de Hoop gespecialiseerd in het aanbod van het merk Ausa.’


Ontwikkeling van eigen voertuigen
Wim van Breda is dus niet alleen dealer en importeur, maar ontwikkelt ook zelf voertuigen. Het smalspoorvoertuig voor de Coentunnel kreeg geen eigen naam, omdat het een combinatie is van een Aebi Schmidt-voertuig, een Herder-maaiarm, een ROM-kolkenzuiger, een Trility-wegdekreiniger, een Palfinger-laadkraan, een Omega-hoogwerker en een Wagenaar-botsabsorber. Wim van Breda ontwierp met de betreffende leveranciers een derde as voor het voertuig en een uniek platform voor de diverse opbouwmogelijkheden. Daarnaast is Wim van Breda bekend als leverancier en medeontwikkelaar van de Vredo Kantonnier. In 2017 wordt door het bedrijf hard gewerkt aan een opvolger voor dit indrukwekkende maaivoertuig, in samenwerking met diverse fabrikanten.


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER