Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

AS-Motor introduceert werktuigdrager AS Multipro 600 in Nederland

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, dinsdag 5 januari 2021
232 sec


Loopmaaier voor ruw terrein

Na de succesvolle introductie van maaiers met veelbelovende namen als Sherpa en Yak, komt AS-Motor opnieuw met wat nieuws. Het gaat om een loopmaaier voor de Nederlandse markt, waarmee je een gewas op ruw terrein te lijf kunt gaan. Uitgevoerd als werktuigdrager kun je er ook mee vegen en sneeuwruimen.

De hydrostatisch aangedreven AS 600
De hydrostatisch aangedreven AS 600

De wens om ecologisch te maaien, brengt een nieuw fenomeen met zich mee: dankzij een lagere maaifrequentie krijgen planten meer gelegenheid om te bloeien. Dat zorgt ervoor dat ze zaad produceren, waardoor ze zich reproduceren en de biodiversiteit toeneemt. Een consequentie is vaak dat het gewas langer is, taaier wordt of vlak gaat liggen, wat maaien lastiger maakt. Ondanks maatregelen sparen veel klepelmaaiers de biotoop niet. De overlevingskans van kleinere dieren in bermen en natuurterreinen is niet groot. De roep van ecologen en opdrachtgevers om met een cirkelmaaier of met de ouderwetse maaibalk te werken, neemt dan ook toe. De maaibalk lijkt daarmee terug van weggeweest te zijn, hoewel hij nooit echt verdwenen is - denk aan de vingerbalkmaaier van Bertolini en de Rapid/Reform, beide maaiers voor ruig terrein.4444

'De roep om cirkelmaaiers of de ouderwetse maaibalk wordt groter'

Snelle montage van aanbouwwerktuigen en aandrijving
Snelle montage van aanbouwwerktuigen en aandrijving

Milieu-georiënteerd

AS Motor doet het met zijn vierwielige ruwterreinmaaiers voor taluds uitstekend in Duitsland. Emiel Grave van Grave Ground Solutions zag echter met lede ogen aan dat AS Motor hiervoor nog geen eenassig systeem heeft geproduceerd: 'Drie jaar geleden heb ik dit als fabrieksvertegenwoordiger gemeld bij het management van de fabriek.' Uiteindelijk zag AS Motors de uitdaging zitten, en met de AS 600 heeft het bedrijf naar eigen zeggen een manier gevonden om groene ruimtes milieu-georiënteerd te onderhouden. Het Duitse bedrijf zet een hydrostatisch aangedreven werktuigdrager in de markt, waarmee je met behulp van een dubbele messenbalk het gewas te lijf kunt gaan. Geen gedoe met versnellingen, dat is het eerste wat opvalt aan deze werktuigdrager, en een van de voordelen van hydrostatische aandrijving. De machine heeft een Honda-motor, type GXH. Het is een viertakt, die met zijn 270 cc 6,3 kW of - zo u wilt - 8,4 pk uit de twee cilinders perst. Daarmee haal je vooruit traploos maximaal 5,2 km/h en in de achteruit 3 km/h. Om zo'n machine op ruw terrein in het gareel te houden, is er de mogelijkheid om de wielen individueel aan te drijven. Dat stuurt lichter en zorgt voor minder wringen bij het nemen van een 180⁰-bocht.


'De balk loopt met glijsloffen over de bodem'

De ESM-maaibalk maakt 3.600 knipbewegingen per minuut.
De ESM-maaibalk maakt 3.600 knipbewegingen per minuut.

Accessoires

De mogelijkheid om accessoires aan te bouwen maakt een allrounder van deze machine. Er is een dubbele-messenmaaibalk van 126 cm beschikbaar, die werkt volgens het vertrouwde Busatis-systeem. De aandrijving zit hierbij in een hermetisch gesloten bak met olie. Professionals zullen hierin het ESM-systeem herkennen, dat als de Rolls-Royce onder de messenbalken gezien wordt. Behalve dit professionele werktuig kun je er ook een dubbele messenbalk van 117 cm aan koppelen, een zogenoemde Losi-messenbalk. Emiel Grave geeft als toelichting: 'Zoals je op de afbeelding van de ESM-messenbalk kunt zien, loopt de balk met glijsloffen over de bodem. Dit zijn tevens de afstandshouders die bedoeld zijn om de flora en fauna te sparen. Verder zie je dat de bovenste messenbalk vanaf de bovenkant via een pen-en-gatmechanisme in vier mesjes wordt aangedreven. Het mes maakt onafhankelijk van de rijsnelheid 3.600 knipbewegingen per minuut. En geloof me: de messenbalk heeft een zware uitvoering. De mesjes zijn zeker 5 mm dik en hiervoor is het allerbeste staal gebruikt. Deze ESM-messenbalk weegt 64 kg, de werktuigdrager zelf 87 kg.'


'Professionals zullen hierin het ESM-systeem herkennen'

Klepelbak

Omdat verschillende afnemers soms ook behoefte hebben aan een klepelbak, kan AS Motor ook die leveren. Hij heeft een breedte van 68 cm en twintig Y-klepels. Grave: 'De klepelhoogte kun je handmatig aanpassen, zodat je ook hiermee nog enigszins flora- en faunavriendelijk kunt werken. AS Motor richt zich hiermee echt op machines voor hoge gewassen en op situaties waarin je ruige gewassen op taluds moet maaien. De klepelbak weegt 70 kg en je kunt er gewassen tot 80 cm hoog mee verwerken.' AS Motor heeft nog een vierde aanbouwwerktuig, waarmee je het straatwerk netjes kunt achterlaten na het maaien: een aangedreven rolborstel ter breedte van 100 cm. De aangedreven unit van 60 kg staat op de borstel en steunt achter op twee wielen. De hoogte daarvan kun je met twee spindels aanpassen, zodat je de borsteldruk kunt instellen. Grave: 'Je kunt de borstel ook links- of rechtsvegend maken. Dat is handig als je veel langs trottoirbanden moet vegen. Met dit zware werktuig kun je ook duinzand wegborstelen dat op fietspaden gewaaid is. Overigens hebben we ook de optie van dubbel lucht, waarmee je met zo'n eenasser nog veiliger en comfortabeler op steile hellingen kunt werken.'


'Je kunt de borstel ook links- of rechtsvegend maken'

De werkbreedte van de aanbouwklepelbak is 68 cm.
De werkbreedte van de aanbouwklepelbak is 68 cm.

Aansluiten en onderhoud

Volgens Grave is de machine uitstekend uitgebalanceerd: 'Je hoeft geen druk uit te oefenen op de messenbalk of andere werktuigen als je ermee werkt. De stuurboom is gemakkelijk af te stemmen op de lengte van de persoon die ermee werkt. Van aanbouwwerktuig wisselen gaat ook heel efficiënt. Als de bouten in de geleidende gaten zijn gevallen, is het een kwestie van vier moeren op de bouten draaien: twee bouten aan het werktuig en twee aan de werktuigdrager. De klauw van de aandrijving valt als vanzelf in de middenaansluiting.' Volgens Grave heeft de messenbalk geen extra smering nodig: 'Het is voldoende om met enige regelmaat de mesjes van de messenbalk en de over elkaar glijdende delen te sprayen. Dat doe je dan met een middel dat ontharst, zoals je ook bij een heggenschaar doet. De onderste mesjes zijn overigens vast. Afhankelijk van het gewas dat je knipt en van de verontreiniging, bijvoorbeeld door zand, zul je af en toe de mesjes moeten slijpen. Verder is er een normaal onderhoudsschema en is dagelijkse controle van de vloeistoffen nodig. Na 50 bedrijfsuren krijgt de machine een eerste onderhoudsbeurt om de olie te verversen. Het onderhoudsinterval daarna bedraagt 200 uur.'


ESM-Profi dubbele messenbalk Losi dubbele messenbalk
Werkbreedte 126 cm 117 cm
Staaldikte messen 5 mm 5 mm
Gewicht 64 kg 49 kilo
Aandrijving in oliebad in oliebad
Max. gewashoogte 120 cm 100 cm
Maaisnelheid tot 5 km/h bruikbaar op lage snelheid

Grave Ground Solutions

Het Duitse AS Motor is gespecialiseerd in machines die mulchen, hoog gras verwerken en verder geschikt zijn voor ruw terrein en om schuinten te maaien. Emiel Grave is zelfstandig fabrieksagent van dit bedrijf. Hij verdiende zijn sporen onder meer bij Stierman de Leeuw en het Belgische Rajo. Onder de naam Grave Ground Solutions zorgt hij nu samen met een dealernetwerk van ruim 40 bedrijven voor de distributie van de 'AS-maaiers' in Nederland en Vlaanderen. Grave heeft zich ingezet om de fabrikant over te halen een eenassige maaier voor de Nederlandse markt te produceren. Zowel de werktuigdrager als de aanbouwwerktuigen zijn gunstig geprijsd. De machine is eind januari 2021 leverbaar in ons land. De gegevens van de bijbehorende maaibalken staan opgenomen in het bijgaande overzicht.

P Vuil- en sneeuwruimen met een machine-aangedreven 100 cm-rolborstel
Vuil- en sneeuwruimen met een machine-aangedreven 100 cm-rolborstel
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER