Pols lanceert elektrische variant van LM 287 dieselmodel |
|
|
|
 |
| 128 sec |
100% elektrisch, maar hybride kan ook
Na een distributiewissel van LM Trac naar Pols medio 2019 (LM Trac zat oorspronkelijk bij Jean Heybroek) kondigt Pols een volledig elektrische werktuigdrager aan, de LM Trac 287e. Het gaat om een pré productiemodel en is gebaseerd op het succesvolle LM Trac 287 dieselmodel. De elektrische variant, die te zien was op De Groene Sector Vakbeurs 2022, zal over een maand de laatste testfase ingaan.
VLNR Jeroen van der Wel, Theo van de Eijden, Martijn Noordam, Markus Miekanmaa |
Hoewel LM Trac pas een paar jaar deel uitmaakt van het assortiment van Pols, is LM Trac voor Theo van Eijden, adviseur LM Trac bij Pols, geen onbekende: 'Ik ken dit bedrijf al meer dan 30 jaar. Heb er veel op de fabriek rondgelopen. Zo weet ik dat LM Trac 14 jaar geleden al een elektrisch prototype heeft ontwikkeld, maar de tijd was er toen nog helemaal niet rijp voor. Dat model heb ik onlangs nog in de fabriek gezien.'
|
LM Trac heeft 14 jaar geleden al een elektrisch prototype ontwikkeld
| |
|
Ontwikkelen en testen duurt lang
Inmiddels is de tijd er meer dan rijp voor. Vijf jaar geleden is LM Trac gestart met de ontwikkeling van een prototype. 'Voordat de hele ontwikkeling klaar is duurt echt wel even', vertelt Van Eijden. 'Ook het prototype wil je eerst uitgebreid testen. Maar wat mij betreft zijn ze met dit model wel aan de late kant. Die had vorig jaar al op de markt mogen komen.' Het model zit inmiddels in de pré productiefase waarna nog een testfase volgt van een maand of 5. De verwachting is dat de LM 287e eind van dit jaar op de markt komt.
Is elektrisch wel de beste oplossing?
Als het gaat om de transitie naar elektrisch is Van Eijden echter terughoudend. Van Eijden geeft een voorbeeld: 'Het LM 287 model kan ook op HVO brandstof lopen, een 100% synthetische diesel, gemaakt van bio producten. Hier komen helemaal geen fossiele brandstoffen aan te pas. Gecombineerd met een schone en zuinige Perkins stage 5 dieselmotor is de LM 287 zelf al een zeer schoon product. Schoner kan bijna niet.' Milieutechnisch gezien vindt Van Eijden de overstap naar elektrisch dan ook niet zo noodzakelijk. Hij verbaast zich erover waarom de politiek niet mee wil met deze ontwikkeling. 'Het produceren en het recyclen van accu`s, om maar eens iets te noemen, is ook heel milieubelastend. Bovendien is een elektrisch model onderaan de streep veel duurder dan het dieselmodel. Ik zal er heel eerlijk in zijn; we ontwikkelen een elektrisch model mede omdat de politiek het wil. En het gaat een mooie machine worden hoor!'
|
Schoner dan het 287 dieselmodel kan eigenlijk al bijna niet
| |
|
Groot accuvermogen
Het accuvermogen van de 287e bedraagt 48 kWh. Hiermee kun je, uitgaande van het zeer zuinige 287 dieselmodel, o.a. door de unieke adaptieve borsteldruk regeling, een volle werkdag werken. Vanwege het succes van het dieselmodel, mag de elektrische variant, buiten de accu`s, in niets van elkaar afwijken. Van Eijden: 'Het model moest exact hetzelfde blijven, geen centimeter groter of kleiner. Dat kon in eerste instantie niet volgens de fabrikant. Maar als je maar lang genoeg doorgaat, kan het uiteindelijk toch.' Het voordeel van dit 287e model is dat de klant de keus krijgt in het type energie opslagsysteem. Hij is 100% elektrisch leverbaar, maar een hybridevorm is ook mogelijk. Welk energiesysteem geïnstalleerd wordt is afhankelijk van de wensen van de eindgebruiker.
Het succes van het 287 dieselmodel
Niet voor niets wil Pols de elektrische versie baseren op het 287 model. Ten opzichte van de voorgaande modellen, de 285/286, heeft het een veel betere kwaliteit motor. Zo beschikt het over 48% meer koppel en 33% meer pk's bij een veel lager toerental. Kortom, er zit een nieuwere motor in die veel schoner en veel zuiniger is. Deze verbeteringen zal je dus ook terugvinden in de elektrische variant. Het is alleen nog even wachten totdat hij op de markt verschijnt.
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|