Kwekerij Mulders in Zundert schakelt elk jaar oppotspecialist uit Maasdijk in |
|
|
|
 |
| 234 sec |
'Deskundige en ervaren mensen via Oppotbedrijf.nl'
Het oppotseizoen is in volle gang. Zo ook bij kwekerij Mulders in Zundert, waar in een kleine vier weken 250.000 potten met plantgoed door de oppotmachine gaan. Deze machine is niet in het bezit van de kwekerij, maar van Oppotbedrijf.nl. Een ploeg van drie ervaren oppotters van de specialist uit Maasdijk leidt het machinale proces in goede banen. Kweker Eric Mulders besteedt het oppotten om verschillende redenen uit. Samen met Martin Vermeer, eigenaar van Oppotbedrijf.nl, vertelt hij over het hoe en waarom.
De oppotploeg van Oppotbedrijf.nl in actie |
De in 1989 opgerichte kwekerij van Eric Mulders begon destijds met contractteelt van bos- en haagplantsoen in kleine potjes. Anno 2025 verwerkt hij voor Van Son & Koot in Kaatsheuvel 250.000 potten per jaar. Het gaat hierbij voornamelijk om Japanse esdoorn, Hydrangea en het Nature 2 Nature-concept, een speciaal geselecteerd assortiment ter bevordering van de biodiversiteit, onderverdeeld in vier categorieën: Birds, Bees, Butterflies en Bugs.
Nature 2 Nature
Oppotbedrijf.nl verricht verschillende oppotwerkzaamheden bij Mulders. 'Japanse esdoorn kweken wij eerst vanuit een P18 op tot plantgoed; een deel hiervan komt in de volle grond en een deel wordt opgepot in P14. Daarna wordt zowel de Japanse esdoorn uit de volle grond als die uit de potten omgepot naar 3-literpotten. Het ompotten van P14 naar P19 vergt specifieke vaardigheden, zoals voorzichtige omgang met de kwetsbare enten. Daar zitten ook planten tussen die gestokt worden, wat ook weer een speciale handeling vereist. Japanse esdoorn wordt geproduceerd in 40.000 potten, die vóór 1 april het jaar erop worden afgeleverd', vertelt eigenaar Mulders. De resterende 210.000 potten die Oppotbedrijf.nl verwerkt, worden gevuld met plantgoed van Hydrangea en Nature 2 Nature. ´Dit wordt in pluggen op 64-gaats trays aangeleverd door Van Son & Koot en in 3-literpotten opgepot. Dat doen we in mei, waarna de planten het volgende jaar in januari naar de klant gaan. Wanneer de oppotters arriveren, zijn alle velden leeggeruimd.'
Te hoge investering
Oppotbedrijf.nl werkt al voor het zesde jaar op rij voor Mulders en is er altijd ongeveer vier weken in mei actief. Mulders vindt het ideaal dat hij de oppotspecialist uit Maasdijk kan inschakelen. 'We hebben daar bewust voor gekozen. We waren toe aan een nieuwe oppotmachine, maar besloten er geen aan te schaffen en het oppotten uit te besteden. Voorheen deden we het oppotten zelf met een eigen machine, maar die moet je onderhouden met nieuwe onderdelen en dergelijke.´
 | Eric Mulders tussen het opgepotte plantgoed |
|
|
Vanwege de omvang is zijn kwekerij, waar duurzaam wordt geteeld, niet rendabel voor grootschalige automatisering, weet Mulders. ´Je gebruikt de oppotmachine een maand per jaar; daarvoor is het een te grote investering. En de bemensing van de machine vormt ook een probleem. Het vinden van goede medewerkers wordt steeds moeilijker. Bovendien hebben onze mensen tijdens de oppotperiode genoeg andere werkzaamheden. Waar haal je een ploeg voor het oppotten vandaan? Dan zou je uitzendkrachten moeten inschakelen en dat werkt niet met zo'n specifieke machine. Via Oppotbedrijf.nl hebben we nu deskundige en ervaren mensen.'
|
Wanneer de oppotters arriveren, zijn alle velden leeggeruimd
| |
|
Mulders werkte voorheen veel met uitzendkrachten, maar sinds 1 juni jongstleden heeft hij twee medewerkers is vaste dienst. Zij waren al langer actief via het uitzendbureau, maar bevallen zo goed dat beiden nu op de loonlijst van de Zundertse kweker staan. Daarnaast zet hij in de zomer twee maanden lang een vaste zzp'er in om te helpen met het entwerk.
Elk jaar in mei terug
De keuze is niet heel groot in het land van de oppotters en Mulders kwam al snel bij het bedrijf van Martin Vermeer terecht. 'Ik heb wat geïnformeerd bij collega-bedrijven die met Oppotbedrijf.nl werken en hoorde positieve geluiden. Ook bij ons klikte het en ze leveren goed werk. In het begin was het even aftasten, maar daarna verliep de samenwerking gestroomlijnd. In die zes jaar zijn er geen noemenswaardige problemen geweest.´
Dus keert Vermeer met zijn oppotploeg elk jaar in mei trouw terug bij Mulders. ´Meestal doen we in december een "evaluatie-bakkie" om te kijken hoe het is gegaan en of er nog verbeterpunten zijn. Kort daarna, in januari, geven we de planning door voor het nieuwe oppotseizoen', aldus Mulders. Vermeer: 'De planning moet strak zijn, want we kunnen de machine in die periode niet ergens anders neerzetten. Mocht het nodig zijn, dan kan er een dagje naar voren of achteren worden geschoven. Als je met elkaar in gesprek blijft, komt het altijd goed.' Mulders zet de voordelen van de samenwerking met Oppotbedrijf.nl nog eens op een rijtje. ´Je weet van tevoren precies wat de kostprijs is, los van de prijsstijging, die ik in december ook te horen krijg. Zo weet ik precies wat ik de klant moet berekenen voor de plant. Je kunt er bovendien van op aan dat ze komen. Je moet er zelf alleen voor zorgen dat de planten, de potgrond en de potten klaarstaan en de velden leeg zijn. De mannen zijn heel betrouwbaar, net als de planning. We halen ook planten uit de koeling halen; die moet je niet te snel oppotten of er te lang mee wachten. Naast de betrouwbaarheid moet de kwaliteit goed zijn. Iedereen maakt weleens een foutje in de keten, maar over het algemeen verloopt het super.´
|
De business van Oppotbedrijf.nl loopt elk seizoen goed door
| |
|
Topseizoen
Oppotbedrijf.nl heeft in deze periode twaalf ploegen draaien bij diverse kwekers in Zundert, Boskoop en de provincie Gelderland. 'Voor ons is het nu topseizoen: of je nu in het perkgoed zit, in de potplanten of in kwekerijbomen, overal wordt er opgepot of afgeleverd. Dat zorgt bij ons veel werkdruk. Ons seizoen loopt van januari tot juli en dan schalen we langzaam af. Het gevolg is wel dat je geen continuïteit in het werk hebt. Die hebben we met onze mensen wel. Sommige medewerkers draaien al twintig jaar mee bij ons, en dat in weer en wind. Dat zegt wel iets over je bedrijf. De jongens hebben het naar hun zin, want vandaag de dag zouden ze genoeg andere klussen kunnen krijgen. We werken met vaste en ervaren mensen, maar soms hebben we ook nieuwe krachten nodig. Die lopen eerst mee; we leiden ze zelf op. Daar heeft de kweker overigens geen hinder van, want we werken op stuksbasis. Hij weet dus waar hij aan toe is.´
 | Martin Vermeer |
|
|
De business van Oppotbedrijf.nl loopt elk seizoen weer goed door. ´Tien jaar geleden dachten we dat de groei er wel eens uit zou zijn. We konden toen niet voorzien dat er nu zo'n groot tekort aan handjes zou zijn, ondanks de voortschrijdende automatisering. Maar zoals gezegd kan en wil niet elke kweker hier veel in investeren. Soms raken we een kweker kwijt als vaste klant omdat zijn bedrijf grootschaliger wordt en er in automatisering wordt geautomatiseerd. Maar het komt ook voor dat zo'n bedrijf het in het seizoen zo druk heeft dat we toch moeten bijspringen met onze oppotmachine en mensen. Zo blijven we aan het werk in de sector, maar we automatiseren ook door, want wij zitten natuurlijk met hetzelfde personeelsprobleem als de kwekers. We hebben bijvoorbeeld een pootrobot in gebruik. Dat is voor onze medewerkers weer een nieuwe uitdaging; zo blijft het werk interessant.´
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
 | |
Farwest beurs
|
woensdag 20 augustus 2025 t/m vrijdag 22 augustus 2025 |
|
|
|
|
|
|
|