Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Geba green road machinery realiseert nieuwe halfverharding met elektrisch materieel

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, maandag 16 juni 2025
186 sec


Buggypaden Rijk van Nijmegen emissievrij vernieuwd

De buggypaden van Het Rijk van Nijmegen worden gerenoveerd omdat ze niet meer voldoen aan het hoge kwaliteitsniveau dat deze golfbaan nastreeft. Dit project wordt gefaseerd uitgevoerd en een deel is inmiddels afgerond. Een bijzonder aspect van dit project is de inzet van emissievrij elektrisch materieel.


'Na een stevige regenbui bleven er vaak plassen op de buggypaden liggen, met als gevolg dat buggyrijders uitweken naar de grasranden en de natuur beschadigden. We hebben daarom besloten om gefaseerd en duurzaam nieuwe halfverharding aan te laten leggen. Deze paden moeten stevig genoeg zijn voor zowel golfers als onderhoudsmachines, een goede drainage bieden en esthetisch passen binnen onze natuurlijke omgeving,' licht general manager van Het Rijk van Nijmegen Mark Janssen toe.

Nieuw fundament

De renovatie is in vertrouwde handen van het bedrijf GEBA - Green Road Machinery dat vooroploopt in de emissievrije aanleg van halfverharde paden. GEBA gebruikt daar als enige in Nederland elektrisch aangedreven machines voor, vertelt sales- en marketingmanager Berend Jan Sleijffers. 'Allereerst frezen we het oude pad goed door en creëren we een stevig fundament voor het nieuwe pad. We brengen meerdere lagen halfverharding aan in een boogprofiel voor optimale waterafvoer en stevigheid. Zo blijven er bij regen geen plassen op het pad liggen en stroomt het water via de doorlatende onderlaag en langs de zijkanten af.'


Mark Janssen, general manager Het Rijk van Nijmegen
Berend Jan Sleijffers, sales- en marketingmanager GEBA - Green Road Machinery

Toplaag van Aquado General

Voor de toplaag van de nieuwe halfverharding heeft het Rijk van Nijmegen gekozen voor Aquado General, een okerkleurige, waterdoorlatende halfverharding die uitstekend past in de natuurlijke omgeving. 'We hebben voor dit materiaal gekozen vanwege de hardheid en stabiliteit die het biedt, maar absoluut ook vanwege de frisse look-and-feel die past bij de uitstraling van onze golfbaan,' vertelt Janssen.


Naadloze afwerking

'Als we met onze elektrische machines het materiaal zorgvuldig hebben aangebracht, werken we de kanten netjes af met teelaarde en graszoden,' vervolgt Sleijffers. 'Het pad komt altijd net iets hoger te liggen, zodat bij regen het water mooi naar de zijkant weg kan vloeien en er geen water op de paden blijft liggen.' Deze detailafwerking sluit ook aan bij de esthetische standaard die Het Rijk van Nijmegen voor ogen heeft, vertelt Janssen. 'We zijn een kwaliteitsgolfbaan en daar zijn we trots op. Die exclusieve uitstraling willen we laten doorklinken in de kwaliteit van de baan, in onze service en zeker in de afwerking van de buggypaden. Ook dat draagt bij aan het totaalbeeld.'


Continuïteit tijdens de renovatie

Belangrijk voor GEBA is het waarborgen van de veiligheid van de golfers, het voorkomen van schade aan de baan en het voorkomen van overlast voor golfers, aldus Sleijffers. 'Daarom werken we met kleine dumpertjes die we op een centraal depot vullen en via een afgezette route naar de werkplek rijden. Van daaruit verdelen we het materiaal met een elektrische spreidmachine over het nieuwe pad. De holes blijven tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk open. Daarom hebben wij met de greenkeepers duidelijke looproutes met bewegwijzering uitgezet. Als dat écht nodig is, wordt de baan tijdelijk iets ingekort en eventueel een teebox verplaatst. Over de aanvoerroute leggen we, waar nodig, kunststof rijplaten neer zodat we beschadiging van het gras kunnen voorkomen. Wij doen dat in samenwerking met caddymaster Adri van Rooij, zodat de veiligheid voor golfers gewaarborgd blijft.'


'De aanleg wordt uitgevoerd met een stille elektrische wals'

Elektrische wals

De aanleg wordt emissievrij uitgevoerd met een elektrische wals en spreidmachine. De spreidmachine werkt met een verwisselbaar accupakket. De wals draait zo'n twaalf tot veertien uur op één lading, terwijl de spreidmachine op één volle batterij zo'n zeven uur haalt. 'Op dit project heeft de wals zelfs twee dagen met één accupakket gewerkt, omdat de machines niet continu draaien, maar verspreid over de dag worden ingezet,' legt Sleijffers uit. 'Bij GEBA beschikken we inmiddels over negen emissievrije, elektrische walsen, spreidmachines en sproeiwagens. Met ons elektrisch materieel kunnen wij ook in kwetsbare gebieden halfverharde paden aanleggen.'


'Dankzij onze expertise in elektrificatie en de aanleg van (half)verharding zijn wij de enige partij in Nederland die dit soort projecten volledig emissievrij kan uitvoeren'

GEBA - Green Road Machinery

GEBA is wellicht geen grote bekende in de Nederlandse golfwereld. Het is een familiebedrijf dat ruim vijftig jaar ervaring heeft in de wegenbouw en sinds 2019 is gaan pionieren op het gebied van elektrificatie onder de naam GEBA - Green Road Machinery. Maar hoe komen deze wegenbouwers op een golfbaan terecht? Sleijffers legt uit: 'Wij zijn zelf golfers en begrijpen daarom precies wat een golfbaan wil en vraagt. Daarnaast is halfverharding aanleggen een specialisme dat we ons in de afgelopen jaren eigen hebben gemaakt. Met ons zusterbedrijf Geba Projecten bv voeren wij deze halfverhardingsprojecten uit. Dankzij onze expertise in elektrificatie en de aanleg van (half)verharding zijn wij de enige partij in Nederland die dit soort projecten volledig emissievrij kan uitvoeren. Afhankelijk van het soort project of gebied kunnen wij verschillende soorten halfverhardingen aanbieden en aanbrengen. Dat doen wij onder andere bij recreatieparken, natuurgebieden en sinds vorig jaar ook bij golfbanen. Door onze verschillende toeleveranciers hebben wij een ruime keuze aan materiaalsoorten en voor ieder project een passende oplossing.'


Duurzaamheid en toekomst

'Afgezien van het fraaie eindresultaat hebben we gekozen voor GEBA omdat we een groot voorstander zijn van samenwerking met lokale ondernemers,' vertelt Janssen. 'Ik vind het heel leuk dat hier jongens uit onze eigen gemeente voor GEBA aan het werk zijn. Behalve dat, zitten er ook nog golfers bij die begrijpen wat wij willen. De keuze voor honderd procent emissievrij materieel sluit daarnaast aan bij onze duurzaamheidsdoelen. De renovatie wordt gefaseerd aangepakt, maar we krijgen nu al veel complimenten van de golfers voor de nieuwe paden, en dat is natuurlijk fijn om te horen.'


Golfbaan Het Rijk van Nij...
GEBA
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER