'Slechte paden zijn als slechte snelwegen: heel irritant voor de gebruikers' |
|
|
|
|
| 176 sec |
Goede paden en totaalbeleving van een mooie baan leiden tot beter golfspel
Alhoewel de coronacrisis hier en daar tot meer zuinigheid en voorzichtigheid heeft geleid, adviseert Marcel Nusselein van Graniet Import Benelux, de leverancier van Bestone, niet te bezuinigen op paden. 'De kwaliteit van het gras en de greens moet goed zijn, maar ook letterlijk de weg ernaartoe!'
Bestone-pad, Golf De Gulbergen |
De kwaliteit van het gras op de golfbaan is heilig, de greens zijn smooth als biljartlakens en de bankjes en prullenbakken ogen altijd proper. Waarom zou je dan bezuinigen op de weg die letterlijk naar het spel leidt? Niet elke golfbaan kan terugvallen op de kennis van een civiele techneut onder zijn leden of in de baancommissie; het baanonderhoud gebeurt vaak door groenmensen. 'Dat zijn stuk voor stuk toppers. Maar net als grasonderhoud is het aanleggen van paden een vak op zich. Daar moet je aandacht aan besteden', aldus Nusselein.
Geen half werk
Nusselein is er trots op: golfbanen waarvan het hele plaatje tot de verbeelding van de golfers spreekt. 'Halfverharding is in sommige gevallen nog een sluitpost waar golfbanen op bezuinigen. Golf De Gulbergen is een goed voorbeeld van een golfbaan waar het management geen half werk doet.' Half werk, daarmee bedoelt Nusselein zo goedkoop mogelijk halfverharding aanleggen, waardoor de paden op de golfbaan in de loop van het jaar vaak hersteld of aangevuld moeten worden. 'Slechte paden laten geen positieve indruk achter bij de golfer. Golfen is een totaalbeleving. Het oogt slordig als er plassen op de paden liggen doordat het aangrenzende gras hoger ligt, of als een pad afbrokkelt omdat het niet is berekend op bestemmingsverkeer. Vergelijk het met het rijden op slechte snelwegen. Gebruikers ervaren dat als irritant, hoe mooi het landschap ook is waar ze doorheen rijden.'
| Aanleg van Bestone: begin met een goed fundament en meng de Bestone goed alvorens het aan te brengen en te profileren. Hoofdgreenkeeper Remco Rupert, Twentsche Golfclub: 'Aanleg in het voorjaar is het beste.' |
|
|
Dat kan golfbaanmanager Marcel Voskens wel beamen: 'Je wilt als golfbaan een fijne beleving faciliteren en goede paden horen daarbij.' Golf De Gulbergen heeft asfaltpaden en halfverharding liggen. De golfbaan legde in het verleden halfverharde paden aan met beton, kiezels en puin. 'We hadden last van veel gaten bij nat weer, en de paden verstoften. Met Bestone hebben we compacter materiaal tot onze beschikking. We hebben er al een paar honderd meter paden mee aangelegd en veel reparaties mee uitgevoerd.'
|
'Je moet Bestone goed mengen en aanbrengen bij een vochtigheid van 6 procent'
| |
|
Eigen beheer
De aanleg is gebeurd in eigen beheer, iets wat Nusselein aanraadt: 'Je ziet tegenwoordig vaak dat er een partij wordt aangewezen om zowel in te kopen als aan te leggen. Bij deze werkwijze wordt er bezuinigd op de halfverharding en wordt er vaak gesoebat over de laagdikte. Het gevaar bestaat dat het product niet goed gemengd wordt voordat het wordt toegepast.'
Golf De Gulbergen investeert in zijn paden omdat er dagelijks veel drukte op de baan is door buggyverkeer. Voskens: 'Waarschijnlijk zijn wij in Nederland de golfbaan met de meeste buggy's. Daardoor is er ook veel slijtage van de paden.' Golf De Gulbergen is deels gelegen op een oude stortplaats. 'Om golfers de berg te laten bedwingen, hebben we een buggygebruikpakket. Golfers kunnen voor 6 euro een negenholes-buggy huren. We hebben ook veel oudere gebruikers met handicarts. We proberen onze doelgroep met goede paden optimaal te bedienen.'
| Marcel Nusselein |
|
|
Aanleg: in één keer goed
Nusselein blijft hameren op een goede aanleg. Een goed halfverhard pad begint met een stevig fundament. Dat beaamt hoofdgreenkeeper Remco Rupert van de Twentsche Golfclub. Circa acht jaar geleden zijn daar de paden bij hole 1 en 10 met Bestone aangelegd; d rest is zand- of graspad gebleven. Rupert: 'Je begint met het weghalen van de teelaarde. Daarna breng je een geelzandpakket van 25-30 cm aan. In het oosten zitten we al op zandgrond, dus hoefden we minder zand aan te brengen dan als je bijvoorbeeld op kleigrond zit. Dat zand tril je af. Het product Bestone draai je met een soort asfaltmachine in het profiel.' Door de jaren heen is Bestone zodanig doorontwikkeld, dat er ook bij nat weer niets uit wordt gesleept. Het materiaal moet wel goed worden doorgemengd voordat het gebruikt wordt. Rupert: 'Ook moet je Bestone aanbrengen bij een vochtigheid van 6 procent. Dat betekent dat je de partij hier en daar handmatig moet controleren. De vochtigheid goed inschatten is een kwestie van ervaring. Houd rekening met de weersomstandigheden voordat je de aanleg inplant: het mag niet regenen, maar ook niet te droog zijn. Als je later in het jaar aanlegt, kan er vocht opkomen vanuit de bodem. Dat is voor de zetting niet ideaal. Aanleg in het voorjaar is het beste.' De hoofdgreenkeeper is tevreden. 'Na al die jaren houdt de halfverharding zich nog prima. Eenmaal per jaar voeren we groot onderhoud aan de paden uit en in de loop van het jaar houden we ze bij. Als we klaar zijn met dressen, gaan we er weleens met de veegborstel overheen om het oppervlak weer een beetje los te maken en op te ruwen. Verder hoeft er weinig aan te gebeuren.'
Eenvoudig onderhoud
Rupert vindt het een groot voordeel dat Bestone eeuwig verwerkbaar blijft. 'Als je de halfverharding wat loskrabt en opruwt, kun je nieuw besteld materiaal eroverheen leggen, ermee vermengen en vastrijden. Oud en nieuw materiaal hecht dan goed aan elkaar. Dus als je verzakkingen hebt of als er een grote machine over het pad gereden is, kun je eenvoudig weer een aantal kuubs bestellen en het pad renoveren.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|