Delflandse greenkeepers zetten door Pols geleverde machines in het zonnetje |
|
|
|
|
| 495 sec |
Fraai machinepakket voor Golfbaan Delfland
Toen de nieuwe hoofdgreenkeeper van Golfbaan Delfland in januari 2021 aantrad, had hij als bijzondere taak de opbouw van een nieuw team en een nieuw machinepark. Het bestaande onderhoudscontract met een golfbaanaannemer was geëindigd en de werktuigloods stond leeg ... Bij de machinekeuze van Golfbaan Delfland stonden duurzaamheid en capaciteit boven aan de wensenlijst.
Elke acht minuten start er op Golfbaan Delfland een flight. Dus vormt het verzorgen van de holes voor het team van tien greenkeepers een behoorlijke uitdaging. Daarbij zijn ronkende motoren vanwege ongewenste omgevingshinder pas vanaf 8.30 uur toegestaan. Machines met een hoge capaciteit en accu-aangedreven machines zijn daarmee dus noodzaak en geen luxe; daarmee hinder je pay&play-spelers zo weinig mogelijk. Bovendien leveren geluidloze machines een bijdrage aan een prettige golfbeleving.
| Cees Wolters is voldaan over de totaallevering die John van Hoesen (rechts) in gebruik nam. |
|
|
De 47e machine voor Golfbaan Delfland werd onlangs door Pols afgeleverd. Cees Wolters kreeg de greenkeepers zover dat ze hun materieel even buiten in het zonnetje wilden opstellen. John van Hoesen, de hoofdgreenkeeper, vertelt ondertussen hoe hij eind 2020 met Lambert Veenstra een plan maakte voor het baanonderhoud en de daarbij horende machines: 'Van klein tot groot. De baaneigenaren kozen voor een eigen team met eigen machines. De keuze voor het leveren van al het materiaal viel op Pols. Deze onderneming zette zich enorm in om zijn aanbod te ondersteunen. Voor serviceverlening zijn ze hier vanuit hun vestiging binnen 20 minuten. Daarnaast rijd ik altijd langs Zuidland als ik dienst heb en kan ik dus gemakkelijk iets bij het magazijn afhalen als dat nodig is. Deze zaken speelden allemaal een rol bij de keuze. Van de nu 47 geleverde machines is ongeveer 80 procent geleased. Een monteur van Pols ondersteunt elke veertien dagen onze eigen monteur bij het machineonderhoud. Dit is onderdeel van het afgesproken full-servicecontract met Pols voor de duur van zeven jaar.'
Prachtige order
Wolters is zichtbaar trots op deze grote leveringsopdracht. De complete lijst met machines staat bij dit artikel vermeld. 'We hebben in het verleden wel meer grote orders van golfbaanaannemers in de markt gezien', relativeert Wolters. 'Maar zelden dat een compleet nieuw onderhoudspakket voor een golfbaan in één keer, gefaseerd, wordt geleverd. Dat dit ook nog eens gebeurt vanuit een bijzondere visie van een 36-holesgolfbaan, is helemaal bijzonder. Voor ons is het een prachtige order met vele highlights uit ons totale leveringsprogramma.' Toch is Pols nog niet helemaal klaar met de uitlevering. Een tiental golfbuggy's van de stichting Handicart wacht nog op vervanging door EZGO RXV's. Pols levert deze EZGO's in de huisstijlkleuren van Delfland, compleet met gps om de positie in kaart te hebben. Uiteraard beschikken de vervangende golfkarren niet meer over loodzware zuuraccu's. Hier leveren lichte, trendbrekende lithiumaccu's van ongeveer 20 kilo de stroom.
Golfbaan Delfland
Bij deze baan in het poldergebied van Midden-Delfland staat 'golfplezier voor iedereen' voorop. De golfbaan heeft geen leden. Je treft hier een 27-holeswedstrijdbaan aan, een 9-holes-par-3-baan en diverse gratis oefenfaciliteiten. De baan wordt continu verbeterd. Zo werd in 2021 een nieuwe green aangelegd op één van de drie 9-holeslussen. Hierdoor werd de ruimte voor de oefenfaciliteiten vergroot. In de drivingrange is een grote vijver opgenomen, vandaar dat hier floating balls gebruikt worden. Een Robomow houdt het gras hier kort; een Ballpicker verzamelt de golfballen. De ballen komen via een centrale stortplaats en een wasautomaat terug in de ballenautomaat.
|
| Iedereen is hier welkom: 'Golfplezier voor iedereen', zoals de pay-off luidt |
|
|
Jacobsen F407
Opdat de greenkeepers weer aan het werk kunnen, dirigeert Wolters ons al snel naar het opgestelde machinepark voor een overzichtsfoto. Daarna zoomen we in op verschillende machines. Ronduit imponerend is de zelfrijdende fairwaymaaier met zeven kooien: drie kooien vóór en vier midden/onder, allemaal 60 cm breed. De totale werkbreedte bedraagt 400 cm. De dieselmotor voldoet aan de emissienormen van stage V. 'Het is een semiautomatische maaier', verduidelijkt Van Hoesen. 'Beide fairwaymaaiers die we hebben aangeschaft, werken met Terratroniq AMS. De machinist volgt hierbij op basis van gps de juiste maailijnen, ongeacht of dat banen zijn of dat je cross-maait. En dat is ook wel nodig! Het zou lastig zijn om met de buitenste kooi op het oog een stukje van de vorige werkgang te overlappen. Zelfs wanneer een oriëntatiepunt ontbreekt, bijvoorbeeld bij schemer of mist, blijft door deze techniek het maaipad kaarsrecht, met een minimale overlap.'
|
'Vanwege zijn enorme maaicapaciteit maaien we de grootste fairways met de Jacobsen F407'
| |
|
Wolters: 'Vanwege zijn enorme maaicapaciteit verzorgen we de grootste fairways met deze Jacobsen F407. We hebben ook een vijfkoois Jacobsen F305 aangeschaft; die zetten we in op de kleinere fairways.' Dat er in het verleden met aanwonenden afspraken zijn gemaakt over de aanvangstijden van het maaien, verklaart waarom de keuze niet gevallen is op volledig geautomatiseerd maaien. Verder durfde men op Delfland met uitsluitend pay&play-spelers op de baan de golfers niet te confronteren met automatische maaiers. Golfers op een ledenbaan zijn er namelijk eerder aan gewend dat zo'n machine hun pad kruist. Anders dan een bemande machine houdt een maaiautomaat geen rekening met golfers.
| De zelfrijdende semiautomatische Jacobsen F407-fairwaymaaier |
|
|
Jacobsen Eclipse 360
Vakblad Greenkeeper was erbij toen Wolters, nu circa tien jaar geleden, de stille, elektrisch aangedreven Jacobsen Eclipse 322 demonstreerde. Bij deze machine kon je ook gemakkelijk de onderste maaikooi tevoorschijn toveren ... Wolters: 'Bij mijn eerste demo van deze triplemaaier was er scepsis. Nu, tien jaar later, ervaar ik uitsluitend acceptatie, dankzij meerdere componenten die intussen ontwikkeld zijn. De vier Jacobsen Eclipse 360 Elites die Delfland aangeschaft heeft, mag je van mij gerust de tweede generatie Eclipse 360 noemen. Zoals bekend maakt de machine vele afsnijdingen per meter, zodat je de greens er perfect mee kunt maaien. Vergeleken met vroeger zijn de mogelijkheden van de maaiunits sterk uitgebreid, zoals het gebruik van groomers en verticale messen.'
|
'Zo is het nu mogelijk beluchtingsunits te monteren aan deze machine'
| |
|
Wolters vertelt dat het nu mogelijk is beluchtingsunits te monteren aan deze machine. 'Doordat je het toerental nauwkeurig kunt instellen, maakt hij prachtig vierkant prikwerk, beter dan de dieseluitvoeringen.' Wolters erkent dat een accu-aangedreven machine veel duurder is, maar pareert dit feit met de opmerking dat de investering naar je toe komt, zeker met de huidige hoge brandstofprijzen. Wolters: 'Met zo'n E-versie koop je als het ware een stuk energie vooruit. Verder is het gedoe met zware loodaccu's verleden tijd, nu de lichtere lithiumaccu's state of the art zijn. Bij loodaccu's voor tractie moet je het accuwater regelmatig controleren en bijvullen. Ook de laadprocedure van loodaccu's is complexer. Eén nieuwe Eclipse 360 moet overigens deze maand nog worden uitgeleverd. Daarvoor in de plaats heeft Pols voorlopig een demomachine bij de klant gestationeerd.'
| Delfland heeft vier Jacobsen Eclips 360 Elites aangeschaft. |
|
|
De greensroller Veel greenkeepers willen ook de zelfrijdende greensrollers niet meer missen. Delfland koos voor de Smithco XL 7000. Deze roller beschikt over drie separaat aangedreven stalen rollen. De werkbreedte, 178 cm, is een fractie breder dan die van de Eclipse 360. Wolters: 'Die drie pendelende rollen maken er echt een greensroller 2.0 van. Het maakt niet uit hoe je een green bewerkt; de tractie is te allen tijde gewaarborgd en het totale gewicht is perfect verdeeld over de drie rollen. De zitplaats is comfortabel; de machine is veel handelbaarder geworden dan de eerste versies die slechts over één aangedreven rol beschikten. Deze machine laat zich net als een triplemaaier besturen. De drie aangedreven rollen zorgen bovendien dat je de machine probleemloos op een aanhanger rijdt om hem naar de volgende green te transporteren.' Van Hoesen vertelt desgevraagd dat hij de Smithco XL 7000 door de week vooral inzet als hij een maaibeurt van de greens wil overslaan: 'Bijvoorbeeld als het extreem heet is. Bij hoge temperaturen wil ik maaistress voor het gras liever vermijden. We maaien de greens hier namelijk zeven maal per week. Het verhogen van de stimp (hier 8,5, red.) met de greensroller is niet ons uitgangspunt voor het gebruik ervan, evenmin als de preparatie omwille van toernooien. Die hebben we hier namelijk nauwelijks. Overigens gebruiken we de greensroller ook na het verticuteren en bezanden van greens en tees.'
Smithco Sand Star E
Klein, maar fijn is de Smithco Sand Star E. De grote verdienste van deze accu-aangedreven bunkerrake is dat hij doet wat hij moet doen. Wolters vertelt dat hij golfbanen kent waar ze rustig doorgaan met het bunkerharken met de stille machine terwijl er een golfer staat te putten. 'Ik erken dat de Sand Star E golfersvriendelijk is, maar dit is - nog - niet de manier waarop we op Golfbaan Delfland werken. Dat heeft nadrukkelijk te maken met de golfbeleving die we hier willen creëren', vertelt Van Hoesen, die tevreden is over de werking in de bunkers. 'Daarnaast gebruiken we hem bij het sweepen van de ochtenddauw, om de rentabiliteit van de machine te verhogen.'
Smithco Spray Star 2000
Welke machine betekende de grootste en beste verandering voor Van Hoesen? 'Dat is buiten kijf de zelfrijdende dedicated spuitmachine van Smithco. We kunnen hem altijd pakken als we hem nodig hebben. Hij is wendbaar, spoort niet in en heeft een laag zwaartepunt. En dat is prettig als je met een volle spuittank van 750 liter vanaf het hoogtepunt van een ondulatie opeens is een diepte rijdt. De gemakkelijke bediening is voor mij de grootste verrassing. Smithco noemt dit een volume-gestuurd spuitsysteem. Ik was vooral druk-gerelateerde spuitmachines gewend, maar bij deze machine varieert de spuitdruk binnen bepaalde grenzen. Je monteert allereerst de gewenste spuitdoppen; daarna selecteer je in de display het spuitdoptype op basis van een kleur. Dan stel je het volume in dat je per hectare wilt spuiten, bijvoorbeeld 250 of 500 liter. Vervolgens zie je de range van de snelheid waarmee je mag rijden. Onafhankelijk van de rijsnelheid raak je exact dat aantal liters kwijt. Het volume-gestuurde spuitsysteem regelt dus alles. Een fantastische machine! De machine beschikt vanzelfsprekend over een schuimmarkeur en een aparte vulopening voor de chemie. Met in totaal vijf apart bedienbare spuitsecties met driftbeperkende kappen bedraagt de werkbreedte 550 cm.'
| De Smithco Spray Star 2000 heeft een volume-gestuurd spuitsysteem. |
|
|
Twee roughmaaiers
We besluiten het rondje highlights uit het leveringsprogramma af te ronden met de twee roughmaaiers. Daarvoor gaan we naar de greenkeepersloods. Wolters: 'De zelfrijdende Jacobsen HM600-klepelmaaier volgt moeiteloos de ondulaties en oneffenheden in de rough. Dit heeft Jacobsen gerealiseerd door de afstand tussen de loopwielen aan de voorzijde en de looprol aan de achterzijde klein te houden. Bij het klepelprincipe draait de rotor met 3.200 rpm tegen de rijrichting in. De mulch-inrichting met haaienvinnen zorgt bij uitworp voor verdeling van het gras over de volle werkbreedte. Hierdoor ontstaat er te allen tijde een mooi maaibeeld. Dat maakt een tweede werkgang met een bladblazer om dotten weg te blazen overbodig.' Bij Delfland werd ook gekozen voor een Wessex CRX-320. Dit is een getrokken driedelige cirkelmaaier, specifiek ontworpen voor het maaien van sterk geonduleerde roughs op golfbanen. Het maaisysteem bestaat uit relatief lange, pendelend gemonteerde messen. Wolters vertelt: 'Ze maken ruim 25 procent meer omwentelingen dan een zelfrijdende machine. De rollen zitten zo dicht mogelijk bij elkaar. De glijsloffen van deze getrokken machine zorgen voor een zeer goede contourvolging. Het maaidek is laag en open aan de voor- en achterzijde. Samen met de hoge vleugel op de messen zorgt dit voor een grote luchtverplaatsing en daarmee een zeer brede uitworp.'
|
'We wilden een brede, lage rough, die regelmatig gemaaid wordt zonder dat er grasproppen achterblijven'
| |
|
Beide roughmaaiers voldoen aan de doelstellingen die Van Hoesen samen met Lambert Veenstra in 2020 op papier zette. Ze wilden een brede, lage rough realiseren, die regelmatig gemaaid wordt, zonder dat er grasproppen achterblijven. Van Hoesen licht toe: 'Het gaat hier immers louter om een pay&play-baan. Aangezien de baan intensief bespeeld wordt - elke acht minuten start er een nieuwe flight - hanteren we op Delfland een brede semirough, die we op 35 mm maaien. Golfers moeten niet naar hun golfballen hoeven zoeken in een te hoge rough.' Delfland heeft in totaal zo'n 36 hectare semirough te maaien is. Dat kost wekelijks ongeveer 60 manuren, inclusief de werkzaamheden met bosmaaiers. De beide roughmaaiers werden vooral gekozen vanwege hun enorme capaciteit.
| Om de roughs snel te kunnen maaien, zijn er de zelfrijdende Jacobsen HM600-klepelmaaier en een getrokken Wessex CRX-320. |
|
|
Luxe cateringwagen
Een andere bijzonderheid die Pols compleet leverde, moeten we met behulp van een app opzoeken in de baan. Het gaat om een luxe cateringwagen in huisstijlkleuren. Deze is opgebouwd op een Cushman Shuttle 2, een werkpaard dat gebruikmaakt van lithiumaccu's. Hier kunnen de golfers onderweg een gekoeld natje en droogje nuttigen, zoals ijsjes, verschillende drankjes en versnaperingen. Afrekenen gebeurt digitaal. Het geheel is opgebouwd uit losse units, bestaande uit laden en kasten voor verschillende producten en restafval. Als dit wordt gewenst, bestaat zelfs de mogelijkheid om een unit met een biertap uit te rusten. Op weg naar de cateringwagen spreekt Wolters zijn bewondering uit voor de keuze die vooral Mart Jan Groenendijk, directeur van Golfbaan Delfland, hierbij maakte: 'Het is een onderdeel van zijn visie om van alle elementen van het golfen op de baan een echte beleving te maken. Niet voor niets staat er op deze cateringwagen, en op alle nieuwe EZGO-golfbuggy's waarmee golfers en medewerkers de hele dag rondrijden: "Golfbaan Delfland, golfplezier voor iedereen!"'
| De luxe cateringwagen, opgebouwd op een Cushman Shuttle 2 |
|
|
De geleverde machines
Golfbaan Delfland heeft geen leden en is de grootste uitsluitend pay&play-accommodatie in Nederland. Het door Pols geleverde machinepakket bestaat uit: Greenkeeping: 1. Jacobsen Eclipse 360 ELiTE greenmaaier (elektrisch, lithium) 2. Jacobsen Eclipse 360 ELiTE greenmaaier (elektrisch, lithium) 3. Jacobsen Eclipse 360 ELiTE greenmaaier (elektrisch, lithium) 4. Jacobsen Eclipse 360 ELiTE greenmaaier (elektrisch, lithium) 5. Jacobsen F305 met Terratroniq AMS fairwaymaaier 6. Jacobsen F407 met Terratroniq AMS fairwaymaaier (stage V) 7. Jacobsen HM600 klepelmaaier semiroughmaaier (stage V) 8. Wessex CRX-320 semiroughmaaier (getrokken) 9. Cushman Truckster XD HD transporter (stage V) 10. Cushman Hauler 800 ELITE MD transporter (elektrisch, lithium) 11. Cushman Hauler 800 ELITE MD transporter (elektrisch, lithium) 12. Cushman Hauler 800 ELITE MD transporter (elektrisch, lithium) 13. Cushman Hauler 800X ELITE MD transporter (elektrisch, lithium) 14. Smithco Spray Star 2000 zelfrijdende veldspuit 15. Smithco Sand Star E bunkerhark (elektrisch, lithium) 16. Smithco XL7000 driedelige greensroller 17. Turfco CR-8 bezandingswagen 18. Turfco Torrent PTO turbineblazer (aftakas) 19. Kioti DK5010NHS compacttrekker (stage V) 20. Kioti DK6010CH compacttrekker (stage V) 21. Kioti DK6020H compacttrekker (stage V) 22. Ferris IS2600 zeroturnmaaier (stage V) 23. APV ZS200M kunstmeststrooier 24. Vicon PS403 kunstmeststrooier 25. Trilo S3 klepel-veeg-verticuteermachine 26. Vertidrain Mustang 7117 snelle beluchter 27. Vredo DZ212.035 doorzaaimachine 28. Homburg Delta drainreiniger 29. Ryan Jr Sodcutter zodesnijder 30. McConnel PA4330 armmaaier 31. Maredo GT230 beluchtingsunits 32. ATV 400 grastrailer 33. ATV 400 grastrailer 34. ATV 400 grastrailer 35. ATV 400 grastrailer Baanvoertuigen, allemaal voorzien van lithiumaccu's: 36. Cushman Hauler 800X ELITE cab marshalbuggy met cabine 37. Cushman Shuttle luxe cateringwagen 38. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy 39. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy 40. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy 41. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy 42. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy 43. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy 44. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy 45. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy 46. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy 47. EZGO RXV ELITE met PACE gps golfbuggy
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|