Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Onderzoekers: inheemse nematoden kunnen schadelijke insecten in grasvelden effectief bestrijden

NIEUWS
BODEM & BODEMBIOLOGIE
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Wijnand Meijboom, woensdag 8 mei 2024
59 sec

Onderzoekers van Rutgers University hebben een veelbelovende strategie ontwikkeld voor de langdurige bestrijding van schadelijke insecten in grasvelden, specifiek op golfbanen.

Nematoden-injector (Foto: archief NWST)

De studie, uitgevoerd op twee golfbanen in New Jersey, toont aan dat mengsels van inheems geïsoleerde entomopathogene nematoden (EPN's), waaronder de soorten Steinernema carpocapsae en Heterorhabditis bacteriophora, meerdere jaren een effectieve onderdrukking kunnen bieden tegen een scala aan insectenplagen, waaronder de blauwgraskever en witte larven.

Significante reductie

In het vroege zomerseizoen van 2020 werden deze nematoden toegepast en gevolgd tot oktober 2022. De behandelingen toonden aanvankelijk een toename in de populaties van EPN's en een significante reductie van verschillende insectenplagen. De combinatiebehandeling verminderde larven van de blauwgraskever met 59% en volwassen exemplaren met 74%. Ook werden significante dalingen waargenomen bij witte larven en andere grasveldinsecten, zoals grasmotten en worteluilen.

Milieuvriendelijk

Deze bevindingen suggereren dat de toepassing van vers geïsoleerde EPN-mixen een haalbare methode kan zijn voor langdurige plaagonderdrukking in grasvelden, maar mogelijk is een periodieke extra toediening vereist. Dit onderzoek biedt een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele insecticiden en kan bijdragen aan duurzamer groenbeheer op golfbanen en andere groenvoorzieningen.

Henk Vlug

Insectendeskundige Henk Vlug over dit onderzoek: 'Na meerdere jaren gebruik van aaltjes (insecten-parasitaire nematoden) wordt de effectiviteit van de gebruikte aaltjes (Heterorhabditis bacteriphora en Steinernema soorten) minder. Dat komt vooral door de combinatie aaltje-bacterie die enigszins verloren gaat. Als er andere soorten larven van insecten voorkomen die wel of niet direct schadelijk zijn, maar wel gevoelig voor deze aaltjes, dan krijg je een regeneratie van de aaltjes via die larven en kan de balans bacterie-aaltje weer hersteld worden waardoor een aaltjestoepassing weer effectiever wordt. Dit is iets wat we hier in Nederland ook kunnen verwachten.'

Het onderzoek is gepubliceerd in Journal of Invertebrate Pathology. De auteurs zijn Albrecht M. Koppenhöfer en Ana Luiza Sousa.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie